یزد در دوران پیش از تاریخ (9) پارتاکناد همان یزد است ؟
 
آیا پارتا كناد یكی از قدیمی ترین نام های یزد است ؟
و آیا ...
روزی در یكی از كلاسهای دانشگاهی فرانسه یكی از استادان دانشگاههای لهستان كه با وجود داشتن مدرك دكتری از كشور خود برای خواندن دوره كارشناسی آمایش سرزمین با بورس دولت فرانسه به آن كشور آمده بود از من كه متوجه شده بود از ایران و متولد شهر یزد هستم پرسید :
-         « پاركنه » یعنی چه ؟
 
مسلما" پاسخی برایش نداشتم جز « پاكنه » قنات كه در ناحیه یزد و اطراف آن به معنی خاستگاه آب و آبادی است .
چند روز بعد توضیح داد كه پدرش استاد ارشد باستانشناسی در لهستان است و این واژه یا واژه « پارت كنه » را به زبان یونانی خوانده است ، قاعدتا" این محل ، جائی در غرب شهر قدیمی یزد است و شایق داشتن اطلاعاتی از آنجا است كه عذر خواهی كردم و تمام ! .
تا اینكه در سال 1380 كه مطالعاتی شهری و شهر نشینی و از آنجمله تاریخی را انجام می دادم به صفحه 90 از كتاب تاریخ ماد ، تالیف ا.م.دیاكونوف رسیدم.
ناحیه پارتا كنا   
... در جنوب شرق به توسط بیابان از فلات فارس ( پرسید ) مجزا می باشد . در بخش شمال غربی این دره رودك زاینده رود جاری است و شهر اصفهان ( اسپدانای باستانی ) بر گردنه آن قرار دارد . این رودك به دریاچه شور می ریزد . به موازات آن ، اندكی شرقی تر ، و آنسوی رشته جبال كوه ، رود درٌه دیگری ( ناحیه شهر كنونی یزد ) وجود دارد . این ناحیه را در عهد باستان غالبا" جزو پارس می شمردند .»
به نظر می رسد یزد در دوره مادها ، و حتی بسیار قبل از آن ، در كنار رودی كه از شیركوه به سوی هنزاء و فخرآباد كنونی و ... جاری می شده است و پرآب تر از زاینده رود در آن زمان بوده است به صورت شهری پراكنده ( و نه مجتمع چون امروز ) شامل محل های كنونی هرفته – فهرج و خویدك ، و احتمالا" یکی از آنان بنام ایساتیس ، یا کلٌ ناحیه بنام ایساتیس وجود داشته است و حال چند سؤال از به اصطلاح اهل فن :
 - آیا پارتاكنا د نام یكی از قدیمی ترین ایلات و عشایر و چه بسا قدیمی ترین عشایر مهاجر به یزد ، و نهایتا" قدیمی ترین نام این شهر ، نیست ؟
با وجود آنكه از حضور اقوامی چون مادهای شرقی و ساگارتیان در حدود 3000 سال پیش در محل كنونی یزد اطلاعی تقریبا" واثق داریم بنابه نام پارتا كناد ، پارتها نیز می توانسته اند در نواحیی چون بافق و طبس و خرانق حضور داشته باشند ؟
آیا این مردم گوناگون و لابد هنوز مختلط نشده ، كه ظاهرا" فقط در دامنه های جنوبی شیركوه از فارس ها تشكیل می شده اند ، تحت حكومت فارس های هخامنشی و قبل از آنان بوده اند یا ، با توجه به همان رودخانه پرآب در آن زمان ، اقلیم یزد ناحیه ای سرسبز بوده جزء فارس به شمار می رفته است ؟
اگر به فرضیه های زبانشناختی معتقد باشیم پارکنه می تواند اصل « پاکنه » یعنی جلوی پا را کندن یا به اندازه یک پا کندن و به آب رسیدن در زمانی نه چندان دور پس از خشک شدن دریای مرکزی در 12000 سال قبل ،  مثلا" در حدود ده هزار سال قبل ، و به دور از بستر رود پائین در، شاید در همین محل کنونی یزد یا زارچ و اشکذر و نظایر آنها بوده باشد .
به عنوان جغرافیدان - مردم شناس روی نظریه اخیر تامل می كنیم ...
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، پارتا کناد ، پارتها ، قنات ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (8) اردکان یزد
 
اردكان يزد در هفت هزار سال پيش از اين
 
اگر بخواهيم به طريق علمي ، يا در واقع چون انسانشناسان و باستانشناسان عمل كنيم با يك فرض ، يا بيشتر با يك سؤال ، شروع مي كنيم :
آيا اردكان در هفت هزار سال قبل وجود داشته است ؟.
براي پاسخ دادن به اين سؤال به عمق تاريخ اين منطقه ، يعني مركز ايران ، باز مي گرديم ؛ و به شهري بنام « ارت » ( شهداد كنوني در شرق شهر كرمان ) مي رسيم كه بنا به مطالعات باستانشناسي در حوالي هفت هزارسا ل قبل از اين وجود داشته است ؛ و بر سر راه هندوستان به شهر سوخته به كرمان و ... تا عيلام و درياي مديترانه از موقعيت ممتازي برخودرار بوده است .
 « ارت » ، « ارتا » و « ارته » همان آرد ، ارده و به طور كلي هرچيز نرم و سائيده شده ، به قول مردم يزد « گرد » ( به فتح گاف ) و به قول برخي از اروپائيان پودر هستند . نام ارت از شنزار هاي بسيار نرم آن آمده است و نيمه اول نام اردكان نيز كه با « ارته » يا « ارتا » شروع مي شده است ؛ به همچنين . .
ارت و ارته كان هردو در كنار كوير هائي با خاكي بسيار نرم قرار داشته اند و چون در قلمرو مطالعات زبانشناسي تلفظ واژه « ارت » و « ارته » در منطقه به هزاران سال قبل از اين باز مي گردد تاريخ ارته كان ( نام اردكان كنوني در زمان هخامنشيان )  نيز به همان حدود هفتهزار سال قبل باز مي گردد ؛ با اين تفاوت كه شهداد چون برسر شاهراه بزرگ آسيائي قرار داشته است لابد اهميت بيشتري مي يافته و اكتشافات باستانشناسي به شناخت قدمت آن كمك كرده است ؛ حال آنكه در اردكان نه اكتشافاتي صورت گرفته است و نه در برنامه اجرائي ناحيه قرار دارد
حتي غير از اقداماتي ژورناليستيك ؛ كمترين توجهي باستانشناختي به سنگ نگاره هاي مزرعه مفيدي نشده است  .
امٌا با وجود آنكه اين تاريخ و اين وجه تسميه تقريبا" قطعي مي نمايد :
- برخي نام اردكان را ناشي از نام يكي از امشاسپندان و بنابراين در مجموعه هفت شهر ايساتيس قلمداد مي كنند .
- برخي اين فرض را رد نمي كنند كه « ارت » مي توانسته است نام قومي باشد كه در فلات ايران مهاجرت مي نموده هر بخشي از آن در هرجا كه ساكن شده اند نام خود را بر آن محل نهاده اند
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، اردکان ، باستانشناسی ، زبانشناسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (7) معماری خشت و گل و شفالسازی در ده هزارسال قبل
 
گمانه سفالسازي و معماري گل و چينه در ده هزار سال قبل در يزد
 
باستان شناسي حقيقي جهان كه گمانه هايشان را بدون حبٌ و بغض هائي خاص نگاشته اند ، آغاز صنعت سفال سازي را در ايران گمانه زده اند . به نوشته پروفسور پوپ در كتاب بررسي هنر ايران «مداركي كه اخيراً به دست آمده قوياً موجب اثبات فرضيه‌هاي چند سال اخير است مبني بر اين كه كشاورزي و شايد صنايع پيوسته به آن يعني : كوزه‌گري و صنعت سفال‌سازي و بافندگي از فلات ايران آغازشده است . » 
« كهنترين اشيا سفالي بدست آمده از كاوش‌هاي باستان‌شناسي ايران مربوط به گنج دره در استان كرمانشاه است؛ كه تاريخ آن به هزاره هشتم پيش از ميلاد مي‌رسد »
از آنجا كه در بسياري از موارد ژن و فرهنگ يك صنعت در ناحيه اي كه از نظر مواد اوليه نيز مساعد بوده و هست باقي ميمانند ؛ و صنعت سفالسازي قرن ها است كه در حاشيه جنوب و غرب كوير مركزي ، ازيزد تا ميبد ، كاشان و قم درخشيده است به نظرما اصولا" خاستگاه صنعت سفالگري در حدود ده هزارسال قبل مي تواند از اين منطقه بوده باشد كه مورد مطالعات لازم قرار نگرفته است ؛ گرچه مشخص شده است كه سفالگري از حدود هشت تا هفت هزار سال قبل ، با سفال قرمز ، در سيالك كاشان وجود داشته است ( چشمه علي ، شهريار ، اسماعيل آباد ، تپه زاغه ، تپه حصار و به خصوص همان سيالك ) .
اختراع چرخ كوزه‌ گري در هزاره چهارم قبل از ميلاد در ايران، دگرگوني بزرگي در صنعت سفال سازي پديد آورد ..
جانوران منقوش روي ظروف عمدتاً عبارت بوده اند از: بز، قوچ، گوزن، گاو، پرندگان و غيره
با توجه به اينكه هنوزهم بزكوهي و قوچ از حيوانات بومي - تاريخي ناحيه يزد محسوب مي شوند و هنوزز هم ، مثلا" در ميبد ، در نقاشي بر ظروف سفالي توجه خاصي به نقش مرغان مي شود شايد يزد از بزرگترين مراكز سفال سازي جهان مي بوده است كه آثار آن را نه در اطراف چشمه غربالبيز و نه ، چون ساير مناطق ، ميبايست در تپه هاي باستاني جستجو كرد .
از آنجا كه يزد مركز جهاني معماري خشت و گل خام نيز محسوب مي شود كه مجاورتي ديرينه با صنعت سفالسازي دارند چه بسا بتوانيم با گمانه هائي در حيطه جغرافياي تاريخي و به طوركلي زمين شناسي و مثلا" در مصب رود پائين در به آثار سفال سازي همان ده هزارسا پيش و نيز معماري حاصل از گل و چينه دست يابيم . 
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی , پیش از تاریخ , یزد , علیرضا آیت اللهی , معماری و ساخت با گل و چینه و خشت در ده هزار سال قبل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (6) راه باستانی یزد
 
جاده اي باستاني از يزد به سوي غرب
جاده باستاني يزد - اصفهان
 
شبكه خبر صدا و سيما خبري داشت به اين مضمون كه مسير باستاني يزد - اصفهان به ثبت ملي رسيده است ٫ و در سايت منشاء خبر نوشته بود كه : مسير مزبور « از اصفهان شروع شده و از محدوده بخش بن رود اصفهان عبور و در محدوده باتلاق گاوخوني وارد منطقه ندوشن استان مي شود و با عبور از اين منطقه به شهر يزد مي رسد ».
مبارك است و مسلما" جاي تقدير و تشكر دارد . به قول استادان جهاني سيستم هاي اطلاع رساني و مطبوعات ٬ پشت هر خبري ممكن است يك هفته ٬ يك ماه ٬ يك سال ٬ يا دهها سال كار و تلاش و به اصطلاح امروزي « همت مضاعف »  نهفته باشد . خسته نباشند .
ولي ٬ اگر اجازه بفرمايند ٬ دو اظهار نظر :
 ۱ - در ايران كنوني لفظ باستاني را موقعي به كار ميبريم كه مربوط به تاريخ و باستان شناسي دوران قبل از اسلام باشد و در محافل علمي جهاني نيز بنا به قواعد متداول علم تاريخ به  « آنتيكيتي » ترجمه شود .
 ۲ - لفظ « مسير » نيز موقعي به كار برده مي شود كه جاده مشخص و ممتدي نيافته باشند . حال آنكه اگر جاده يا لااقل بخشي از آن مشهود نباشد مورد مطالعه باستان شناسي ٬ كه اصولا" مبتني بر ابژه ها يا عيني ها است ٬ قرار نمي گيرد . ما امروز و در ادبيات باستان شناسي جاده ها حتي به  جاده هاي مالرو  و فراتر از آن  جاده هاي بز رو  اشاره مي كنيم .
و اما جاده باستاني يزد - اصفهان وجود داشته است ٫ و هنوز هم بخش غالب جاده يزد به اصفهان بر همان جاده باستاني مطابقت مي نمايد .
آنطور كه مك ايودي و نويسندگان بورداس نقشه داده اند ٬ آريائي ها و مشخصا" كياني ها و به صورتي بازهم مشخص تر  مادها و ساگارتي ها ٬ در حوالي دو هزار و پانصد سال قبل از ميلاد يعني چيزي قريب ۴۷۰۰ سال قبل به ايران آمده اند و مشخص است كه وقتي قومي اينچنين كثير به محل غريبي مهاجرت مي كند ٬ با احتمال بازگشت به مبداء خود ٬ راهي مي يابد يا مي سازد و لااقل نشانه گذاري مي كند . راه خراسان به فارس در ناحيه يزد ، از طريق بردسكن - عشق آباد - كوه شتري - كوه خونزا - يزد - ابركوه - و... احتمالا" همان راه اصلي مهاجرت آريائي هاي كياني - ماد و شايد ساگارتي به ايران است و به اين ترتيب مادها ابتدا به منطقه توس - يزد و اصفهان رفته اند و گروهي در اين بخش باقي مانده اند كه  ماد شرقي  ناميده مي شوند و بقيه كه بعدا"   ماد غربي  ناميده شده اند به همدان و اطراف آن رفته اولين پادشاهي مستقل ايران را تشكيل داده اند . آيا راه اصلي يا لااقل يكي از بزرگترين راههاي اصلي ايران در دوران باستان و آنهم در حدود ۴۷۰۰ سال قبل همين راه يزد به اصفهان نيست ؟
جاده كنوني يزد به اصفهان به شواهد و قرائني متعدد به جاي آن كه جاده اي مالرو و ايلرو و منحصر به كوچ ٬ از جمله كوج هاي فصلي ييلاق - قشلاق ٬ باشد قاعدتا" جاده اي ابتدا سوق الجيشي و آنگاه بازرگاني بوده است ٫ و تشكل و تكامل اين نقش مي تواند به ۵۰۰۰ سال قبل باز گردد . فراموش نكنيم كه آريائي ها براي سكونتگاه هاي جديد خود در فلات ايران مناطق آبادتر و داراي امكاناتي قبلي را در نظر مي گرفته اند كه قاعدتا" توس - يزد و اصفهان از آنجمله اند و ساكنانشان كه لابد سابقه چند هزار سال زندگي در آنجا را داشته اند به كوهها يا مناطقي دور دست تر متواري شده اند و چه بسا ساگارتياني كه از ميمند تا كرمان و يزد حكومت مي كرده اند از همان ايرانيان قبل از آريائي يا مختلط و متحد با آنها بوده باشند .
ساگارتيان يا هرگروه ديگري از ساكنان منطقه كرمان - يزد - اصفهان قبل از ورود آريائي ها فاقد تمدن نبوده اند ٬ و چه بسا قدرتي كم تر اما تمدني فراتر از آريائيهاي غالب داشته اند و همين فرض است  كه بر اهميت جاده كرمان - يزد اصفهان به عنوان جاده ادويه مي افزايد .
مورخين اروپائي جاده ادويه پنجهزار سال قبل از اين را از هند به درياي بلوچستان - خليج فارس - بصره - كوفه - حلب - اروپا ترسيم كرده اند كه اين امر احتمالا" به دليل ذهنيتي است كه آنان از خطرناك تر بودن راههاي كويري نسبت به راههاي دريائي داشته اند ٫ حال آنكه اين راه دريائي نه تنها در مقاطعي از تاريخ ، بلكه اصولا" دشوارتر و خطرناك تر از راههاي زميني منطقه مي نمايد و همين كه حدود ۲۴۰۰ سال قبل از اين اسكندر از اين راه به ايران باز گشته است ٬ كه اين خود كاملا" مسلم نيست ٬ چگونه مي توان گفت كه تجار هندي نيز نا مجهز به سپاه و با كم ترين امكانات از راههاي دريائي براي صادرات اجناس خود استفاده مي كرده اند ؟ 
به ضرس قاطع جاده اصلي ادويه هند به خاور نزديك - شمال آفريقا و جنوب غربي اروپا از كرمان - يزد - اصفهان - همدان - حلب مي گذشته است و بعدها اين مسير حمل ادويه به  ايفاي نقش جاده چين - مرو - طبس - يزد - اصفهان - همدان - حلب به عنوان جاده اي فرعي در مجموعه جاده ابريشم ٬ كه بخش اصلي آن معمولا" از چين - مرو - ري - همدان حلب .... بوده است نيز پرداخته است . اما اوج رونق جاده باستاني يزد - اصفهان را شايد بتوان به زمان حكومت ساگارتيان در اين منطقه نسبت داد .
از نظر نژادي - تاريخي ٬ يزدي هاي ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل مختلطي بوده اند از بازماندگان خاندان كياني  در شمال و شرق ناحيه كنوني يزد ٬ گروه هائي از ماد ها ياهمان مادهاي شرقي در غرب يزد ٬ گروههائي بسيار كوچك تر از پارس ها در كوههاي جنوب غربي و جنوب ٬ و ساگارتيان كه گويا بيشتر متمركز در كوههاي جنوب غربي يزد كنوني بوده ضمنا" حكومت ناحيه را نيز در دست داشته اند .
آنچه اين چهار گروه را به هم مي پيوسته است قاعدتا" منافعي طبيعي است كه در مقابل لشكر كشي هاي  بالقوه يا بالفعل پارسيان به خطر مي افتاده است و از اينجا است كه به احتمال قريب به يقين اتحاد اين اقوام تحت رهبري سردار - پادشاهي بنام  وهي يزداته  مي رسيم . وهي يزداته ( ۱ ) كه حامي بزرگ كشاورزان و به تعبير امروزي اقشار آسيب پذير جامعه به شمار مي رفته است وچون بسياري ديگر از بزرگان آن روز ٬ داريوش را غاصب سلطنت مي دانسته است به مخالفت با وي برخاسته است و نظر اكثريت بزرگان كشور را نيز به خود جلب نموده است . اما نهايتا" در تابستان ۵۳۱ قبل از ميلاد از لشگر داريوش شكست خورد ه به هزيمت رفته است . 
به اين ترتيب حدود ۲۶۰۰ سال قبل ٬ ناحيه يزد محل زندگي و ييلاق و قشلاق گروه هائي متفاوت و به خصوص منطقه اي سوق الجيشي بوده است كه دو شاهراه اصلي داشته است : شاهراهي شمالي - جنوبي كه همين جاده كنوني طبس به ابرقو باشد ٬ و به جا و به موقع خود خواهيم گفت كه احتمالا" ده هزار سال يا بيش از آن قدمت دارد ٫ و جاده اي شرقي - غربي كه همين جاده ميمند و انار و زرند به يزد و اردكان و عقدا تا اصفهان باشد و قدمتش لااقل به سه هزار سال مي رسد .
مسير جاده يزد به اصفهان ٬ به خصوص در حوالي شهر يزد اندك تفاوت هائي يافته است كه كه از آنجمله به نظر مي رسد محل قديم ترين جاده در جنوب جنگل و شمال درياچه يا مرداب ٬ تقريبا" در شمال شهر كنوني يزد و احتمالا" همين كوچه كنوني مسجد چهل محراب بوده باشد . اين جاده در غرب شهر يزد به اردكان مي رسد كه اصولا" لفظي از زبان مادها است و بعدا" به عقدا كه از نظر زبان شناسي تاريخي باز هم قديم تر مي نمايد و ....
مسلما" نويسنده از تذكرات باستان شناسان ٬ تاريخدانان ٬ و ساير صاحبنظران استقبال نموده صرفنظر از اين كه چه نظري داشته باشند ٬ همين كه نظر خود را ارائه مي فرمايند كمال تشكر را دارد .
 ( ۱ ) درباره  وهي يزداته  نيز نگاه كنيد به مقاله تفصيلي سخنراني نگارنده در : عليرضا آيت اللهي . « ميمند ٬ شهر موزه جهان » در « مجموعه مقالات همايش ميمند ماهان انار ». نشر مركز كرمان شناسي . ۱۳۸۷


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، جاده باستانی یزد به سوی اصفهان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (5) برسرراه . رباط . تجارت . عبادتگاه
 
جایگاه اولیه یزد در كجا و شكل آن چگونه بوده است ؟
 
حقیقتش این است كه مطالعه بنده در خصوص « شهر – بازار » یزد مقدمه ای بود تا به معماری بازار ، یا در واقع « ریخت شناسی بازار » ، در آن شهر بپردازیم . اما انتشار اولین یادداشت مربوطه سبب شد برخی از بزرگان همكار ان نگارنده در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ( در زمانی كه به عنوان استاد پژوهش آن موسسه ، شاغل بوده ام ) یادداشت مزبور را به عنوان شوینیسم بنده در قلمرو تاریخ اقتصادی و نه معماری و شهرسازی و مردم شناسی شهری بدانند .
مسلما" آن یادداشت هنوز در قلمرو مردم شناسی – معماری نبوده مقدمه ای برای ورود به آن بحث بود ه است . ؛ توجه بنده به اقتصاد هم كه از گرایشهای تحصیلی اینجانب در ایران و رشته های تحصیلیم در فرانسه ، در سطح دكتری اقتصاد كار ، بوده است نیز كاملا" طبیعی است ؛ چرا كه نه مردم شناسی و نه معماری و آنهم به خصوص معماری بازار شهر را نمی توان بدون توجه به اوضاع و احوال اقتصادی مورد بررسی قرار داد : مردم شناسی اقتصادی بخش مهمی از مطالعات اجتماعی كنونی جهان را تشكیل می دهد .
 امٌا شوینیسم خود ، یعنی تعلق خاطر بیش از حدٌ متعارف به شهر زادگاهم را ، بدون آنكه انكار كنم امروز آشكارتر می كنم ! : موقتا" از بطن مردم شناسی – معماری خارج شده ، حتی از مقدمه اصلی اندكی خارج شده به تاریخ اقتصاد باستان ، یا در واقع تاریخ بازرگانی باستان ، و فراتر از آن كه دوره ماقبل تاریخ باشد ، می پردازم .
ابتدا باید ، حتی الامكان به ریشه های بازرگانی در ناحیه ی مرکزی ایران پرداخت ، انگاه به عنوان بستر معماری ، به شهرسازی یزد توجه كرد و این كه نخستین یزد در چه نقشی ساخته شده است ؟ چگونه و به چه شکلی ؟ در کجا ؟
ناحیه یزد ، گذرگاه ایلات مهاجر ؛ احتمالا" از زمان مهاجرت انسان کرومانیون به بعد
  به طور كلی منشاء تجارت را در دوران ماقبل تاریخ ناشی از وجود مواد اولیه مورد احتیاج مردم یك محل در محلی دیگر و نزد مردمی دیگر دانسته اند كه تقاضای آن سبب مبادله و حمل و نقل كالا می شده است .
در چنین شرایطی و حتی با اهمیتی بیش از وسیله حمل كه می توانسته است انسان یا حیوان باشد ، جاده های شناخته شده و امن و بنابراین مراكز امنیت و خدمات رسانی و اتراق های شبانه ، كه بعدا" در ایران بنام « رباط » نامیده شده اند ، مطرح می شوند .
عقدا ، به نظر ما ، یكی از این رباط ها ، و به احتمال زیاد محل سكونت گروهی از  akkad
بومی ها در حوالی 2350 سال قبل از میلاد ، یعنی قریب 4400 سال قبل از این بوده است . در آن دوران مهاجرت ها ، فراتر از كوچ های سالانه ، بین ایلات و عشایر به شدٌت متداول بوده اند چنان كه گوتی ها كه 4100 سال قبل ازشمال شرق وارد مركز ایران و از آنجا در كوههای لرستان تمركز یافته اند پس از ایجاد تمدنی بسیار درخشان در لرستان از آنجا به سوی جنوب غرب مهاجرت كرده حكومت سومری را در جنوب عراق كنونی بنیان نهاده اند .
 ظاهرا" مهاجرینی دیگر از شرق ایرا ن ( همان ایران ویجه ) به شمال عراق كنونی و غرب، كه امروزه كردستان خوانده می شود ، مهاجرت كرده حكومت آشوریان assyrensi را بر پا داشته اند .
جمشید ، پدر تجارت ایران ؟
درواقع امر شاید تجارت در ایران از حدود ده هزار سال قبل ، از زمان مهاجرت انسان كرومانیون از مسیر سرخس – مشهد – گناباد ، و از آنجا مسیرهای كرمان و یزد به سوی جنوب و غرب ، تا به آفریقا و اروپا خیز برداشته باشد . اما اسناد مكتوب بیشتر از وقایعی بحث می كنند كه حدود 4000 سال قبل و طی به اصطلاح مهاجرت های بزرگ رخ داده اند .
بنابر این اسناد ، آسوریان در حدود 1800 قبل از میلاد دارای تجارتی قابل توجه بوده اند ؛ و به عنوان بزرگترین پادشاه آسوری و بنابر این مروج بازرگانی از شمشیاداد اول نام می برند كه بنظر می رسد همان جمشید شاه پیشدادی افسانه ای در شاهنامه حكیم ابو القاسم فردوسی باشد ؛ پادشاهی كه بین 1717 و 1749 قبل ازمیلاد حكومت می كرده است
یزد بر سر راه هندوستان
در این كه دو تمدن بزرگ جهان در 4000 سال قبل را عراق كنونی و هندوستان تشكیل می داده اند و در اینكه تجارت در آن زمان وجود داشته است تقریبا" شكی باقی نمانده است . راه بین این دوتجارت نیز طبیعتا" از عقدا و یزد و كرمان عبور می كرده است . امٌا آیا یزد در همین محل كنونی قرار داشته است ؟ آیا فقط یك شهر یا به طور كلی آبادی مجتمع بوده است ؟  یا به صورت آبادی هائی که در محل های سابق هرفته – فهرج – خویدك و... قرار داشته اند ..
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، رباط بر سر راه ، تجارت ، عبادتگاه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (4) در ارتباط با میمند
 
نقش تاريخي ميمند
 
سنگي كه به ما نشان دادندفاصله چنداني با ميمند نداشت . آن كه نشان داد مي گفت يك فرسخ با ميمند فاصله دارد . اما حقيقت اين است كه به نظر ما چنين فاصله اي ندارد و خيلي كمتر از اين است ؛ شايد سه يا چهار كيلومتر ؛ منتهي با راهي مالرو و ناهموار .
در جهت شرقي ميمند است و آنطور كه ما راه مي رفتيم از آنجا تا ميمند به يكساعت راه هم نمي كشيد و نكشيد . سنگ درست در نوك قلٌه كوهي كه خيلي هم مرتفع نيست قرار دارد و احتمالا" جزو قسمت اصلي قلٌه قديمي اين كوه بوده كه حالا ديگر به دليل گذشت زمان سائيده شده و فرو ريخته .
در جابه جا شدن سنگ شكٌي نيست . كما اين كه عكس ها و طرح هاي مربوط به آن هم نشان مي دهند ؛ تصوير منقوش بر آن تقريبا" 90 درجه به طرف مغرب تغيير جهت داده و به عبارتي سنگ به پهلوي چپ خود در غلطيده است . اين است كه گويا اكثر مردم محل چگونگي نقش روي سنگ را تشخيص نداده و به آن توجه نكرده اند ؛ با اين كه چون نسبت به اطرافش خشك و بي آبو علف است چوپان ، دامدار يا رهگذر ديگري به آنجا نرفته كه سنگي پر از نقش و نگار ببيند .
در ميمند وقتي خصوصيات تقريبي سنگ را برشمرديم و از آن سراغ گرفتيم همگي از آن اظهار بي اطلاعي كردند . معلوم شد كه فقط مهدي ابراهيمي از سنگ و محل آن با خبر است ؛ يا اگر ديگران هم بدانند تعدادشان به تعداد انگشتان يك دست نمي رسد . چپ شدن سنگ نه تنها مردم محل ، بلكه كارشناساني كه آن را ديده اند را نيز گمراه كرده است و تركيب نقش سنگ را درك نكرده اند ؛ و الا غيرممكن بود چنين كليدي به فرهنگ گذشته ايران را بگذارند و بروند و خبري از كشفش بر سر زبان ها نيندازند .
جز افتادن و به چپ مايل شدن ، آثار شكستگي عميقي را هم بر سطح سنگ ديديم كه خطرناك مينمود .خطرناك از اينجهت كه باد و باران و برف و بوراني ديگر سنگ را به دو نيم كند و از ارزش چنين اثري گرانبها بكاهد . بايد كاري كرد و سنگ را به ارجش رسانيد .
روزي كه سنگ را ديديم پانزدهم اسفند 1351 بود. حوالي ظهر و شايد ساعتي كمتر از آن به سنگ رسيديم . هوا ابر بود و مي بايست كمين كرد تا شعاعي از آفتاب لابلاي ابرها را بشكافد و به روي سنگ بپاشد تا عكسي كه از آن مي گيريم روشن و قابل استفاده باشد .همايون رفعتي به خاطر همين كار بود كه دوربينش را ميزان مي كرد و به انتظار مي نشست . اما باد سريع و شتابنده آنجا نمي گذاشت كه دوربين به روي پايه هايش بايستد . يكبار چيزي نمانده بود كه دوربين را بلند كند و به قعر دره ببرد .سرعتش در ميمند و اطراف آن زياد است ؛ چه رسد به آن بالاي كوه كه به قول معروف آنچنان را آنچنان تر مي كند . مگر مي گذاشت كاغذ را به روي سنگ بچسبانيم و طرحش را بكشيم ؟ آنقدر سريع مي وزيد كه كاغذ را با فشار دست به روي سنگ نگهميداشتيم و بازهم دست بردار نبود . طرفي از كاغذ را بر طرف ديگرش مي كوبيد و با اين كه هوا خوب بود اثري بر دست ها مي گذاشت كه كرخت مي شدند ؛ و تحمل گرفتن قلم را ازدست مي دادند ؛ چه رسد به كشيدن طرح و دقت در آن .
هرچه بود گذشت و طرحي تهيه شد . عكس ها هم اگرچه به قيمت شكستن پايه دوربين تمام شد ؛ خوب از آب درآمد ؛ يا اينطوري فكر كرديم . طرح را كه زديم و عكس هارا كه گرفتيم حالتي شبيه به كريستف كلمب داشتيم . مي دانستيم كه كشفي شده است و ما داريم ( اگرچه به عنوان عمله التحقيق و كوچكترين افراد گروه ) سهمي در آن مي يابيم . نگاهي به عمق و رنگ نقش ها كرديم تا مطمئن شويم . همه چيز حاكي از پيروزي بود .
تصوير ابتدائي است . خطوطش ، شيارهائي ناهنجار و با عمقي مثلثي هستند كه اين عمق به نيم سانتيمتر و گاهي كمتر و گاهي بيشتر مي رسد . رنگش ديگر با رنگ سنگ يكسان شده است . گويا زماني كه سنگ ، آنهم به عنوان قله كوه از زمين روئيده است ، چنين نقشي بر آن حك كرده باشند . سطحش به قريب يك متر مربع و شايد چيزي بيشتر از اين با لغ مي شود . وزنش حتما" زياد است و قيمتش هم . به زعم محقق ، مربوط به دوره شكار است ؛ و شكارچياني را نشان مي دهد كه براي شكار حيواني درنده آن را محاصره كرده اند و كمان هايشان را به طرف آن نشانه رفته اند ؛ حيواني كه ديگر نسلش منقرض شده و اگرجانب احتياط را بگيريم ديگر در آن منطقه پيدا نمي شود .
شكار و آنهم شكار حيوان درنده به ده هزار سال قبل و شايد خيلي پيشتر از آن مربوط مي شود .اين نقش و نوع و تركيب خانه ها در ميمند ( كه آنهم به جاي خود خصوصيات مسكن در دوره شكار رادارد ) نويد دهنده مباحثي است كه شايد گرهي كور و بزرگ از شناسائي تاريخ ايران را بگشايد .اگر نتوان گفت كه اين دخمه ها بازمانده اي از زندگي نخستين بشر جنوب غربي آسيا ( منشاء انسان اوليه و دامپروري ) است بعيد نيست كه نظر به تعدد دخمه ها ، آثار نخستين جامعه و زندگي اجتماعي مردم اين منطقه باشد . شايد هم اولين حكومت ...        31/01/1352 با ارادت بسيار عليرضا آيت اللهي (1)
--------------------------------------------------------------------------------
(1) همانطور كه مشاهده فرموديد اين نوشته 37 سال قبل از اين نوشته شده است . گزارشي تحقيقاتي است از اينجانب كه با همراهي همايون رفعتي ( حالا دكترهمايون رفعتي ، استاد دانشگاه ) به ميمند شهربابك كرمان رفته بوديم به سرپرست گروه كه دكتر محمود روح الاميني استاد زبده دانشگاه تهران باشد .... و هنوز هم تصور بنده بر اين است كه يكي از نخستين زيستگاههاي بشر در ايران در ميمند بوده است و اين شهر سنگي بين 12000 تا 15000 سال قبل پايتخت كشوري بوده است كه نواحي كنوني يزد و كرمان از توابع آن بوده اند و باقيماندگان آنان كه ساگارتيان ( غارنشينان ) خوانده مي شده اند هنوزهم در زمان  حكومت مادها و هخامنشيان در منطقه وجود داشته قدرت نمائي مي كرده اند
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، میمند ، رباط بر سرراه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (3) کوهستانی ، بر سر رود میاندر ، ایساتیس ؟
 
« رود « پائین در » : اولین تمدن یزد 
 
 (10000) سال قبل
 
می گویند كه اولین تمدن های جهان در كنار رودهای بزرگ بنا شده اند ، و باز چنان كه بر می آید رود پائین در ، در شرق و جنوبشرقی شهر كنونی یزد ، از بزرگترین رودهای ایران زمین بوده است ؛ چنانكه دیاكونوف در بحث تاریخ ماد ، آن را « رود » ، اما زاینده رود را « رودك » خوانده است .
این رود كه همچنان باقیمانده اش در شمال غربی مركز شهرستان مهریز قرار گرفته است از دامنه های شمالی رشته كوه عظیم شیركوه ، به ویژه دومین قلٌه مرتفع آن بنام برفخانه ، كوههای موسوم به بنستان در 32 كیلومتری جنوب شهر یزد ، و كوههائی پائین دست تر ، سر چشمه گرفته پس از عبور از سید آباد ، هنزاء ، فخر آباد ، ابراهیم آباد ، و... در بستری مجموعا" به طول 72 كیلومتر ، به شهر یزد می رسیده است و حوزه آبریزی معادل 1100 كیلومتر مربع را به خود اختصاص می داده است. .
 امٌا همین كه كسی بخواهد به اثبات تمدن مثلا" ده هزار ساله یزد و كانون های تمدنی ایساتیس بپردازد میبایست به تاریخ زمین شناسی این ناحیه ، از همه كم تر جریان كوهزائی ( كه ممكن است هم اكنون مسیر اولیه را برای ما غیر قابل تصور كند ... ) ، و از همه بیشتر گرم شدن و رو به خشكی نهادن زمین ، به ویژه در ایران ، و خشك شدن دریاچه مركزی آن ( كه گفتیم در شمال فهرج و خویدك و یزد قرار داشته این آبادیها را در موقعیت بندرگاههای طبیعی بدوی قرار داده بوده است ) توجه نماید .
مسئله دیگر این است كه اگرچه هم اكنون ناحیه یزد یكی از امن ترین نواحی كشور در مقابل زلزله های بزرگ و ویرانگر است ، و به استثناء طبس و شرق بافق ، گسل مهمی در استان یزد وجود ندارد ؛ در آن ازمنه احتمالا" گسل هائی بسیار فعال در این ناحیه وجود داشته اند كه زلزله هائی پدید آورده به جریان خشك شدن منطقه و كاهش تدریجی آب « پائین در » تا به امروز كمك كرده اند
در این گمانه ها نقش سیل یا سیل هائی عظیم در انهدام ایساتیس از همه محتمل تر است . .
تحركات و فعل و انفعالات پوسته زمین در منطقه ایساتیس قدیم ، پائین در ، در شرق شهر كنونی یزد به حدی گسترده و عمیق مینمایند كه به نظر ما برای یافتن آثار باستانی ایساتیس میبایست تا 100 یا 120 متری زمین پائین رفت .
 
می دانیم كه بز از سمبل های ایران زمین و تمدن هائی بسیار قدیمی است تا برسیم به زمان حكومت و به خصوص تمدن هخامنشی .
تمدن پرورش بز در ایران لااقل به ده هزار سال قبل می رسد (1) و قبل از پرورش نیز لابد هزاران سال در این سرزمین از بز وحشی ، بز كوهی یا پازن استفاده هائی گوناگون می شده است .
ایران و تركیه اولین مراكز پرورش بز و احتمالا" محل چراگاه بز وحشی محسوب می شوند ؛ و اولین آثار كشف شده از بزنیز در غرب ایران ( كرمانشاه و دهلران .... ) است حال آنكه به دلیل عدم تمایل به پذیرائی از باستانشناسان خارجی و ثبت و ضبط آثار باستانی ، یزد تاریخ خود را همچنان مدفون نگهداشته است .
و... امٌا از آنجا كه گفته شده است که یزد به لحاظی جزء پارس به شمار می رفته است ، و چهره تاریخی - سمبلیك بز در آثار باستانی ایران بیش از همه به بزكوهی موجود در منطقه كالمند یزد شباهت دارد این فرض پیش می آید كه منطقه شرقی شهر یزد کنونی ، در دوران پیشدادیان و كیانیان و... تا اوائل دوره هخامنشیان ، از مراكز بزرگ تمدن آن هزاره ها به شمار می رفته است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد بز در زندگی مردم آن زمان ، كه شاید حالت تقدس گونه یا توتم وار ؟ نیز می یافته است ؟ ناحیه یزد را ایساتیس ، یعنی تماشاگاه بز ، نامیده اند (2). در اینصورت اسطوره مسافرت گروهی به یزد نیز می تواند به دوره مهاجرت انسان كرومانیون ، كه ظاهرا" دارای اسب هائی متعدد آورده از آسیای مركزی ، اما فاقد بز بوده است ، یا اعصار قریب به آن بازگردد .
(1) . UNESCO.Histoire de l,humanite.p952
(2) . این یادداشت صرفا" یك حدس و گمان ، یا به اصطلاح محققان ، یك « فرضیه » است و نه چیزی بیش از آن . شاید هم میراثی بسیار ناچیز از بنده باشد برای محققان یزدی ، و ایرانی  و اگر آنان همٌت نكنند ، خارجی .
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، کوه نشینی و نزدیکی به کوهستان ، نزدیکی به رود ، رود « پائین در » ، بزکوهی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دوران پیش از تاریخ (2) رباط . عبادتگاه . تجارت
 
دوره هاي تاريخي مورد نظر در يزد
 
ما انشاء الله از نوكيسگان صاحبمدرك تاريخ نيستيم كه بدون حتي فهمِ « تاريخ » خود را تاريخدان و مورخ معرفي كنيم . آنچه در اين سايت مي آيد فقط و فقط حاكي از عشق ما به مردم شناسي و علاقه ما به تاريخ ، به خصوص تاريخ زادگاه خود ، شهر يزد ، است . بنابر اين بدون ادعاي نگارش تاريخ يزد ابتدا به دوران بندي تاريخ از ديدگاه نظري جهاني مي پردازيم و آنگاه دوران مورد علاقه و سابقه مطالعاتي خود را مشخص مي كنيم :
پيش از تاريخ :
- دوران پارينه سنگي
- دوران پارينه سنگي ميانه از 300000 سال پيش
- دوران پارينه سنگي پاياني از 40000 سال قبل
اين دوره ها تاكنون مورد مطالعه ما نبوده اند و پس از اين هم بعيد است كه باشند ؛ امٌا از آنجا كه مردم شناسان به  اجتماعات و سبك زندگي پيش از تاريخ به عنوان مباني ئي براي دوره هاي بعدي نگاه مي كنند  خواه ناخواه متوجه دوران بعدي بوده ايم ؛ يعني :
- دوران ميانه سنگي از 10000 تا 8000 سال قبل و در اين مورد مطالعاتي در باره ميمند در جنوب شرقي شهر كنوني يزد داريم :
ميمند
ساير دوره هاي مهم عبارتند از :
- پيدايش كشاورزي
- پيدايش مذهب كه در اين خصوص خاستگاه مذهبي شهر يزد كه چه بسا از ابتدا يك عبادتگاه بوده است مورد نظر ما است
عبادتگاه : آتشكده
- عصر برنز
- آغاز تمدن
- شهر نشيني و تجارت نيز از مواردي هستند كه به خصوص به دليل رباط بودن يزد مورد نظر ما بوده و هستند
تجارت 
آنگاه مي رسيم به :
- تاريخ باستان كه نمي توانيم نسبت به سهم يزد در آن بي توجه باشيم و به ويژه دوره هاي شاهنشاهي كورش و داريوش را مورد مداقه قرار مي دهيم ؛ به ويژه در :
منطقه شيركوه ، هرات و مروست
- تمدن منطقه اي يزد و تشكيل آن در زمان ساسانيان و صدر اسلام را در نظر داريم
و از آنجا به ترتيب :
- دوران صدر اسلام
- دوران رواج و گسترش تشيع
- دوران مدرن
و به خصوص :
- تاريخ اجتماعي فرهنگي معاصر
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، میمند ، رباط بر سرراه ، تجاری ، عبادتگاه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
یزد در دروران پیش از تاریخ (1) : دوران پارینه سنگی تا انسان کرومانیون
 
یزد در دوران پيش از تاريخ (1) : پارينه سنگي یزد
 
قديمي ترين آثار اكتشافي ايران در دوران پارينه سنگي آغازين ، آثاري هستند كه در اطراف رودخانه كشف رود در شرق شهر مقدس مشهد يافت شده اند و احتمالا" مربوط به حدود 800000 سال پيش از اين مي باشند .
در دوره پارينه سنگي مياني ايران ، حدود 200000 تا 150000 سال قبل از اين انسان نئاندرتال در اين سرزمين مي زيسته است كه بقاياي اسكلت آن در غار بيستون كشف شده است . آنچه بسيار مهم به نظر مي رسد نام مكاني « اشكفت »، مترادف با غارنشيني ، باقيمانده از آن دوران ؟ است كه تاريخ برحي از ديگر نقاط ايران و از آنجمله مرودشت در جنوب ناحيه يزد را به دورهپارينه سنگي ميانه معطوف مي دارد .
دوره پارينه سنگي جديد ، 40000 تا 18000 سال قبل ،  مواجه با ظهور « انسان هوشمند » در ايران ، و از آنجمله در مرودشت بوده است كه آن را مرتبط با ناحيه ي يزد در آن زمان مي انگاريم .
در سالهاي 1351 و 1352 ضمن مطالعات مردم شناسي ميمند شهربابك ، بين يزد - مرودشت شيراز و كرمان به اين نتيجه رسيديم كه مناطقي چون كرمان - يزد و كاشان در حدود ده هزارسال قبل بر سر راه مهاجرت انسان كرومانيون از آسياي مركزي به شمال شرقي آفريقا قرار داشته اند و از اينجاست كه گذشته ي تاريخي اين منطقه در دوران ميانه سنگي اهميت مي
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، غارنشینی و اشکفت ها ، انسان کرومانیون ، باستانشناسی ، ده هزارسال قبل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
جایگاه مردم شناسی در تاریخ یزد
 
جايگاه مردم شناس در تاريخ يزد
 
تاريخنويسي يا تاريخنگاري هيچگاه ، و حتي امروز كه سالانه هزاران نفر از دانشگاههاي جهان در رشته تاريخ فارغ التحصيل مي شوند ، منحصر به فارغ التحصيلان رشته تاريخ نبوده است ؛ و نيست .  برخي از اين فارغ التحصيلان حتي صفحه اي كوچك نيز بر تاريخ جهان نيافزوده اند .
تاريخ هزاران ساله جهان را فارغ التحصيلان رشته ي تاريخ ننوشته اند ؛ و امروز نيز شايد اكثر قريب به اتفاق تاريخنگاران ، متخصصان تاريخ ، و كساني كه به تاريخ مي پردازند تحصيلكرده ي رشته تاريخ نيستند .
به علاوه ، دو موضوع به ما اجازه مي دهد كه بدون تحصيلاتي مستقيم و دانشگاهي در رشته ي تاريخ ، وارد تاريخنگاري شويم :
1 - دوران « پيشا تاريخ » در رشته تاريخ و به طور كلٌي مطالعات تاريخي ، متكي بر فعاليت هاي باستانشناسان (بنا بر شناخت فرهنگ مادي آن دوره ها) و مردم شناسان ( بنا بر گمانه زني و كشف ساز و كار و چند و چون فرهنگ اجتماعي - مذهبي و..) است كه نويسنده ي حاضر تحصيلاتي در دوره هاي كارشناسي ، كارشناسي ارشد و دكتري مردم شناسي در دانشگاه اكس - مارسي فرانسه دارد ؛ به اضافه اين كه به اعتبار تحصيلات خود در كارشناسي ارشد و دكتري جغرافياي آمايش به جغرافياي تاريخي نيز توجه داشته است .
2 - تاريخ معاصر را بيشتر در دو گروه تاريخ مكتوب ، مبتني بر اسناد نوشتاري ، و تاريخ شفاهي ، مبتني بر گفته هاي اشخاص معتبر و موثق مرتبط با وقايع مورد نظر، تقسم مي كنند كه اين « تاريخ شفاهي » محل فعاليت مشترك مردم شناسان و تاريخنگاران به شمار مي رود .
 
 


:: برچسب‌ها: مردم شناسی , پیش از تاریخ , یزد , علیرضا آیت اللهی , باستانشناسی , زبانشناسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : یک شنبه 6 بهمن 1392