یزد در دروران پیش از تاریخ (1) : دوران پارینه سنگی تا انسان کرومانیون

یزد در دروران پیش از تاریخ (1) : دوران پارینه سنگی تا انسان کرومانیون
 
یزد در دوران پيش از تاريخ (1) : پارينه سنگي یزد
 
قديمي ترين آثار اكتشافي ايران در دوران پارينه سنگي آغازين ، آثاري هستند كه در اطراف رودخانه كشف رود در شرق شهر مقدس مشهد يافت شده اند و احتمالا" مربوط به حدود 800000 سال پيش از اين مي باشند .
در دوره پارينه سنگي مياني ايران ، حدود 200000 تا 150000 سال قبل از اين انسان نئاندرتال در اين سرزمين مي زيسته است كه بقاياي اسكلت آن در غار بيستون كشف شده است . آنچه بسيار مهم به نظر مي رسد نام مكاني « اشكفت »، مترادف با غارنشيني ، باقيمانده از آن دوران ؟ است كه تاريخ برحي از ديگر نقاط ايران و از آنجمله مرودشت در جنوب ناحيه يزد را به دورهپارينه سنگي ميانه معطوف مي دارد .
دوره پارينه سنگي جديد ، 40000 تا 18000 سال قبل ،  مواجه با ظهور « انسان هوشمند » در ايران ، و از آنجمله در مرودشت بوده است كه آن را مرتبط با ناحيه ي يزد در آن زمان مي انگاريم .
در سالهاي 1351 و 1352 ضمن مطالعات مردم شناسي ميمند شهربابك ، بين يزد - مرودشت شيراز و كرمان به اين نتيجه رسيديم كه مناطقي چون كرمان - يزد و كاشان در حدود ده هزارسال قبل بر سر راه مهاجرت انسان كرومانيون از آسياي مركزي به شمال شرقي آفريقا قرار داشته اند و از اينجاست كه گذشته ي تاريخي اين منطقه در دوران ميانه سنگي اهميت مي
 




:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، غارنشینی و اشکفت ها ، انسان کرومانیون ، باستانشناسی ، ده هزارسال قبل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: