یزد در دوران پیش از تاریخ (6) راه باستانی یزد

یزد در دوران پیش از تاریخ (6) راه باستانی یزد
 
جاده اي باستاني از يزد به سوي غرب
جاده باستاني يزد - اصفهان
 
شبكه خبر صدا و سيما خبري داشت به اين مضمون كه مسير باستاني يزد - اصفهان به ثبت ملي رسيده است ٫ و در سايت منشاء خبر نوشته بود كه : مسير مزبور « از اصفهان شروع شده و از محدوده بخش بن رود اصفهان عبور و در محدوده باتلاق گاوخوني وارد منطقه ندوشن استان مي شود و با عبور از اين منطقه به شهر يزد مي رسد ».
مبارك است و مسلما" جاي تقدير و تشكر دارد . به قول استادان جهاني سيستم هاي اطلاع رساني و مطبوعات ٬ پشت هر خبري ممكن است يك هفته ٬ يك ماه ٬ يك سال ٬ يا دهها سال كار و تلاش و به اصطلاح امروزي « همت مضاعف »  نهفته باشد . خسته نباشند .
ولي ٬ اگر اجازه بفرمايند ٬ دو اظهار نظر :
 ۱ - در ايران كنوني لفظ باستاني را موقعي به كار ميبريم كه مربوط به تاريخ و باستان شناسي دوران قبل از اسلام باشد و در محافل علمي جهاني نيز بنا به قواعد متداول علم تاريخ به  « آنتيكيتي » ترجمه شود .
 ۲ - لفظ « مسير » نيز موقعي به كار برده مي شود كه جاده مشخص و ممتدي نيافته باشند . حال آنكه اگر جاده يا لااقل بخشي از آن مشهود نباشد مورد مطالعه باستان شناسي ٬ كه اصولا" مبتني بر ابژه ها يا عيني ها است ٬ قرار نمي گيرد . ما امروز و در ادبيات باستان شناسي جاده ها حتي به  جاده هاي مالرو  و فراتر از آن  جاده هاي بز رو  اشاره مي كنيم .
و اما جاده باستاني يزد - اصفهان وجود داشته است ٫ و هنوز هم بخش غالب جاده يزد به اصفهان بر همان جاده باستاني مطابقت مي نمايد .
آنطور كه مك ايودي و نويسندگان بورداس نقشه داده اند ٬ آريائي ها و مشخصا" كياني ها و به صورتي بازهم مشخص تر  مادها و ساگارتي ها ٬ در حوالي دو هزار و پانصد سال قبل از ميلاد يعني چيزي قريب ۴۷۰۰ سال قبل به ايران آمده اند و مشخص است كه وقتي قومي اينچنين كثير به محل غريبي مهاجرت مي كند ٬ با احتمال بازگشت به مبداء خود ٬ راهي مي يابد يا مي سازد و لااقل نشانه گذاري مي كند . راه خراسان به فارس در ناحيه يزد ، از طريق بردسكن - عشق آباد - كوه شتري - كوه خونزا - يزد - ابركوه - و... احتمالا" همان راه اصلي مهاجرت آريائي هاي كياني - ماد و شايد ساگارتي به ايران است و به اين ترتيب مادها ابتدا به منطقه توس - يزد و اصفهان رفته اند و گروهي در اين بخش باقي مانده اند كه  ماد شرقي  ناميده مي شوند و بقيه كه بعدا"   ماد غربي  ناميده شده اند به همدان و اطراف آن رفته اولين پادشاهي مستقل ايران را تشكيل داده اند . آيا راه اصلي يا لااقل يكي از بزرگترين راههاي اصلي ايران در دوران باستان و آنهم در حدود ۴۷۰۰ سال قبل همين راه يزد به اصفهان نيست ؟
جاده كنوني يزد به اصفهان به شواهد و قرائني متعدد به جاي آن كه جاده اي مالرو و ايلرو و منحصر به كوچ ٬ از جمله كوج هاي فصلي ييلاق - قشلاق ٬ باشد قاعدتا" جاده اي ابتدا سوق الجيشي و آنگاه بازرگاني بوده است ٫ و تشكل و تكامل اين نقش مي تواند به ۵۰۰۰ سال قبل باز گردد . فراموش نكنيم كه آريائي ها براي سكونتگاه هاي جديد خود در فلات ايران مناطق آبادتر و داراي امكاناتي قبلي را در نظر مي گرفته اند كه قاعدتا" توس - يزد و اصفهان از آنجمله اند و ساكنانشان كه لابد سابقه چند هزار سال زندگي در آنجا را داشته اند به كوهها يا مناطقي دور دست تر متواري شده اند و چه بسا ساگارتياني كه از ميمند تا كرمان و يزد حكومت مي كرده اند از همان ايرانيان قبل از آريائي يا مختلط و متحد با آنها بوده باشند .
ساگارتيان يا هرگروه ديگري از ساكنان منطقه كرمان - يزد - اصفهان قبل از ورود آريائي ها فاقد تمدن نبوده اند ٬ و چه بسا قدرتي كم تر اما تمدني فراتر از آريائيهاي غالب داشته اند و همين فرض است  كه بر اهميت جاده كرمان - يزد اصفهان به عنوان جاده ادويه مي افزايد .
مورخين اروپائي جاده ادويه پنجهزار سال قبل از اين را از هند به درياي بلوچستان - خليج فارس - بصره - كوفه - حلب - اروپا ترسيم كرده اند كه اين امر احتمالا" به دليل ذهنيتي است كه آنان از خطرناك تر بودن راههاي كويري نسبت به راههاي دريائي داشته اند ٫ حال آنكه اين راه دريائي نه تنها در مقاطعي از تاريخ ، بلكه اصولا" دشوارتر و خطرناك تر از راههاي زميني منطقه مي نمايد و همين كه حدود ۲۴۰۰ سال قبل از اين اسكندر از اين راه به ايران باز گشته است ٬ كه اين خود كاملا" مسلم نيست ٬ چگونه مي توان گفت كه تجار هندي نيز نا مجهز به سپاه و با كم ترين امكانات از راههاي دريائي براي صادرات اجناس خود استفاده مي كرده اند ؟ 
به ضرس قاطع جاده اصلي ادويه هند به خاور نزديك - شمال آفريقا و جنوب غربي اروپا از كرمان - يزد - اصفهان - همدان - حلب مي گذشته است و بعدها اين مسير حمل ادويه به  ايفاي نقش جاده چين - مرو - طبس - يزد - اصفهان - همدان - حلب به عنوان جاده اي فرعي در مجموعه جاده ابريشم ٬ كه بخش اصلي آن معمولا" از چين - مرو - ري - همدان حلب .... بوده است نيز پرداخته است . اما اوج رونق جاده باستاني يزد - اصفهان را شايد بتوان به زمان حكومت ساگارتيان در اين منطقه نسبت داد .
از نظر نژادي - تاريخي ٬ يزدي هاي ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل مختلطي بوده اند از بازماندگان خاندان كياني  در شمال و شرق ناحيه كنوني يزد ٬ گروه هائي از ماد ها ياهمان مادهاي شرقي در غرب يزد ٬ گروههائي بسيار كوچك تر از پارس ها در كوههاي جنوب غربي و جنوب ٬ و ساگارتيان كه گويا بيشتر متمركز در كوههاي جنوب غربي يزد كنوني بوده ضمنا" حكومت ناحيه را نيز در دست داشته اند .
آنچه اين چهار گروه را به هم مي پيوسته است قاعدتا" منافعي طبيعي است كه در مقابل لشكر كشي هاي  بالقوه يا بالفعل پارسيان به خطر مي افتاده است و از اينجا است كه به احتمال قريب به يقين اتحاد اين اقوام تحت رهبري سردار - پادشاهي بنام  وهي يزداته  مي رسيم . وهي يزداته ( ۱ ) كه حامي بزرگ كشاورزان و به تعبير امروزي اقشار آسيب پذير جامعه به شمار مي رفته است وچون بسياري ديگر از بزرگان آن روز ٬ داريوش را غاصب سلطنت مي دانسته است به مخالفت با وي برخاسته است و نظر اكثريت بزرگان كشور را نيز به خود جلب نموده است . اما نهايتا" در تابستان ۵۳۱ قبل از ميلاد از لشگر داريوش شكست خورد ه به هزيمت رفته است . 
به اين ترتيب حدود ۲۶۰۰ سال قبل ٬ ناحيه يزد محل زندگي و ييلاق و قشلاق گروه هائي متفاوت و به خصوص منطقه اي سوق الجيشي بوده است كه دو شاهراه اصلي داشته است : شاهراهي شمالي - جنوبي كه همين جاده كنوني طبس به ابرقو باشد ٬ و به جا و به موقع خود خواهيم گفت كه احتمالا" ده هزار سال يا بيش از آن قدمت دارد ٫ و جاده اي شرقي - غربي كه همين جاده ميمند و انار و زرند به يزد و اردكان و عقدا تا اصفهان باشد و قدمتش لااقل به سه هزار سال مي رسد .
مسير جاده يزد به اصفهان ٬ به خصوص در حوالي شهر يزد اندك تفاوت هائي يافته است كه كه از آنجمله به نظر مي رسد محل قديم ترين جاده در جنوب جنگل و شمال درياچه يا مرداب ٬ تقريبا" در شمال شهر كنوني يزد و احتمالا" همين كوچه كنوني مسجد چهل محراب بوده باشد . اين جاده در غرب شهر يزد به اردكان مي رسد كه اصولا" لفظي از زبان مادها است و بعدا" به عقدا كه از نظر زبان شناسي تاريخي باز هم قديم تر مي نمايد و ....
مسلما" نويسنده از تذكرات باستان شناسان ٬ تاريخدانان ٬ و ساير صاحبنظران استقبال نموده صرفنظر از اين كه چه نظري داشته باشند ٬ همين كه نظر خود را ارائه مي فرمايند كمال تشكر را دارد .
 ( ۱ ) درباره  وهي يزداته  نيز نگاه كنيد به مقاله تفصيلي سخنراني نگارنده در : عليرضا آيت اللهي . « ميمند ٬ شهر موزه جهان » در « مجموعه مقالات همايش ميمند ماهان انار ». نشر مركز كرمان شناسي . ۱۳۸۷




:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، جاده باستانی یزد به سوی اصفهان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: